~ De Do’s en Don’ts binnen het veganisme ~

Nog niet zo lang geleden ben ik veganist geworden. Hoewel het wennen is in sommige situaties vind ik het persoonlijk meevallen. Er gaan een hoop deurtjes open naar nieuwe ideeën van voeding en gerechten waar ik eerder geen weet van had.  Aangezien ik wel van een uitdaging houd moet ik zeggen dat het veganisme mij enorm inspireert.
Het feit dat je niets meer bijdraagt aan het dierenleed afkomstig van de zuivelindustrie was voor mij één van de voornaamste redenen om veganist te worden. Maar ook omdat het een roep van mijn ziel was om op plantaardig voedsel over te gaan. Al mis ik héél soms nog weleens roomboter, een lekker kaasje of een gebakje met slagroom er in verwerkt. Toch, had ik de cravings veel erger verwacht. Al met al een goed besluit dus. Maar helaas ben ik op een paar valkuilen, al dan niet gevaren gestuit binnen het veganisme. Het is een mooi fenomeen: het feit dat wereldwijd steeds meer mensen veganist worden. Maar het is wel noodzakelijk om in de plaats daar van zo gezond mogelijk te leven en om genoeg vitamines en eiwitten binnen te krijgen. Veel mensen verkijken zich hierop en ook ik dien hier voor te waken want ik kom natuurlijk nog maar net kijken.

Hier de Do’s en Don’ts (in mijn perspectief) waar je op dient te letten wil je zo gezond mogelijk als veganist door het leven gaan.

Margarine
Margarine is één van de meest chemische en bewerkte etenswaren die er zijn.
Dan kun je eigenlijk net zo goed gesmolten plastic of rubber eten. Margarine is eigenlijk een dood product waar een hoog verhittingsproces aan te pas gekomen is. Volgens studies is margarine één molecuul verwijderd van plastic. Ook wordt margarine gehydrogeerd waar kankerverwekkende stoffen bij vrij komen en zware metalen gebruikt worden om het proces te versnellen. Daarnaast is margarine zo chemisch dat je het jarenlang in een kast op kamertemperatuur kunt leggen zonder dat het gaat beschimmelen. Tja, smeerbaar plastic bederft ten slotte niet. Ik merk op een hoop forums en groepen dat mensen bakken met margarine omdat het blijkbaar een imago heeft als goed plantaardig alternatief voor roomboter. Margarine staat ook erg in verband met hart en vaatziekten vanwege de vele transvetten die er in zitten. Hier vergist men zich helaas dus in want veel mensen zijn niet op de hoogte van hoe margarine gemaakt wordt en wat het met je doet.

Soja
Soja lijkt de ideale oplossing voor vegetariërs en veganisten. Zo is er onder andere sojamelk, tofu en sojayoghurt. Dit lijkt de ideale vervanging voor zuivel. Wat veel mensen niet weten is dat soja één van de meest giftige voedingsmiddelen is die je in de supermarkt kunt krijgen. Naast het feit dat 90% van alle sojabonen afkomstig zijn van Monsanto en dus genetisch gemanipuleerd worden, hebben ze nog veel meer nadelen. Zo zit in soja anti- trypsine wat er voor zorgt dat eiwitten niet goed verteerd kunnen worden en in het lichaam opgenomen worden. Ook zit er in soja fyto- oestrogenen in die er voor kunnen zorgen dat je een overvloed aan oestrogeen binnen krijgt. Dit kan leiden tot schommelingen in de menstruatie en bij mannen zelfs onvruchtbaarheid. Ook kan er een schildkliervergroting ontstaan of  een trage schildklier in het ergste geval. Ook schijnt er een hoop aluminium in sojabonen te zitten. Ik was al geen fan van soya maar na deze schokkende feiten al helemaal niet. Soja is in mijn ogen een wolf in schaapskleren met een enorm misleidend imago. Voor mij reden genoeg om amandelmelk, rijst of kokosmelk  te gebruiken als alternatief.

Eiwitten
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat je vlees en/of zuivel nodig hebt om aan je eiwitten te komen. Wat velen niet weten is dat er in spirulina, amandelpasta en spinazie onder andere minstens zoveel eiwitten zitten. Ook is hennepzaad enorm eiwitrijk . Ik neem vaak een bowl of smoothie met bevroren banaan en spinazie, dit werkt als een enorme boost en dat merk je erg in je energie, ideaal ook voor het sporten. Linzen, zwarte bonen en noten zijn ook een goed alternatief om goede eiwitten binnen te krijgen.

Vitamine B 12
Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. De lijst met klachten van een B12 tekort is lang en heftig. Klachten als: gewrichtsaandoeningen, duizeligheid, vermoeidheid, onvruchtbaarheid, hartkloppingen, haaruitval, hoofdpijn en zelfs dementie en afasie zijn daar een voorbeeld van. Daarom is het voor vegetariërs en veganisten enorm belangrijk om vitamine B12 als supplement te nemen. Er zijn verschillende supplementen zoals de cyanocobalamine: deze schijnt alleen minder effectief te zijn. hydroxocobalamine en Methylcobalamine daarentegen schijnen beter opgenomen te worden door het lichaam, vooral de laatstgenoemde. Ook kan het handig zijn om jaarlijks je bloed te laten controleren bij de huisarts op een tekort aan B12.

Liefs,

Anita

Geef een reactie