~Ongeëvenaarde hoogtepunten van Nepal~

Vandaag ga ik jullie het tweede deel vertellen van mijn reis door India en Nepal. Doordat dit twee overweldigende landen zijn en er zoveel over valt te vertellen, besloot ik een deel over India te vertellen en vandaag dus het deel dat ik naar Nepal trok.

Het is een lange reisdag als we aankomen bij de grenscontrole tussen India en Nepal, ik neem afscheid van mijn huidige chauffeur en tegelijkertijd maak ik kennis met onze lokale reisgids. Na de nodige poespas die je tegenkomt bij een grenscontrole rijden we door naar Lumbini, onze eerste stop.

250966_125438307536072_6105099_n

Wat mij het eerste opvalt wanneer wij Nepal binnen rijden is de waanzinnig mooie omgeving en dat is best even een verademing na India. Lumbini is een klein plaatsje wat bekend staat om de tempel waar Boeddha zijn voetafdruk te vinden is. Helaas heb ik in de afgelopen dagen kou gevat waardoor de reis van Varanasi naar Lumbini niet echt meeviel en ik rillend als een rietje in de bus zat. En 1 ding weet ik zeker, ziek zijn op reis, zonder vrienden of familie die over je waken, laat je wel eventjes eenzaam voelen. Gelukkig heeft mijn lieve reisleidster Bianca goed voor mij gezorgd en is ze wat medicijnen gaan halen. Eenmaal aangekomen in het hotel heeft ze mij ingestopt en ook de hotelmedewerkers hebben zich erg om mijn welzijn bekommerd. Hoewel ik mij de volgende dag gelukkig wel ietsje beter voelde, is het verblijf in Lumbini mij volledig voorbij gegaan. Dan maar met frisse energie door naar onze volgende bestemming, het Chitwan National park.

226238_125438844202685_7671637_n

Onderweg naar het Chitwan NP, rijden we door de bergen, wow, ik krijg deze schitterende omgeving niet meer van mijn netvlies. Adembenemend. Tijdens de rit maken we dan ook even een koffiestop en ik geloof niet dat ik ooit koffie heb gedronken op zo’n mooie locatie. Na wat gespeeld te hebben met de lokale kinderen gaan we weer door. Wanneer we in de middag arriveren bij Chitwan, maken we hier een mooi tochtje door een dorpje en maken we kennis met de lokale bevolking. Hier worden we hartelijk ontvangen en ook de kinderen staan te dringen om weer op de foto te mogen! Ik krijg hier zelf ook geen genoeg van. De mensen hebben misschien niet veel, maar het lijkt wel hoe minder de mens heeft, hoe opener en gastvrijer ze zijn.

226455_125438370869399_4266571_n

Na een avondje gezellig bij het vuur met muziek en dans is het tijd om mijn bedje op te zoeken. Je moet er rekening mee houden dat stroom in Nepal ’s avonds vaak uitvalt en in Chitwan NP zul je het sowieso moeten doen met een zaklamp en wat kaarsen. Maar ook dat heeft zijn charme, je bent een reiziger of niet. Met de nodige struggles op de vroege ochtend (ik zeg mega grote spinnen op het toilet), gaan we vandaag de natuur in. Onze safari begint met een mooie kanotocht over de rivier en wederom weet ik gewoon niet waar ik moet kijken. Excuses voor de overload aan foto’s ook, maar ik kon erg moeilijk kiezen welke ik nu hier wilde plaatsen.

249220_125438880869348_2395957_n226978_125438980869338_6025578_n

Tijdens het boottochtje lagen er aan de kant van de rivier overal krokodillen lekker in de zon te chillen. Ze liggen zo stil, dat je misschien zou vergeten dat ze echt zijn, maar hoe bijzonder is het om zo dicht bij de echte natuur te zijn. Eenmaal uit de bootjes gaan we een stukje verder, maar dan te voet. Omdat we te voet zijn, krijgen we nog wel even de instructies mee, voor het geval er een olifant of neushoorn op ons af komt stormen. Na deze wandeltocht gaan we verder op jeepsafari door het NP, maar ik had nooit gedacht dat dit 1 van de mooiste momenten uit mijn leven zou worden. Naast een schitterend zicht op een badderende neushoorn, dwalen wij wat van de groep af en zien wij in de verte 2 Bengaalse tijgers wegschieten. Het moment was te snel en te kort om er een mooie foto van te kunnen schieten en eerlijk gezegd was ik ook te overrompeld. De tijger is een van mijn favoriete dieren en, ook al was het maar heel kort, dat ik deze in het wild mag aanschouwen is voor mij dan ook een ontzettend bijzonder moment.249958_125439124202657_5935438_n250938_125438927536010_1865643_n

In de avond na een lekker diner, beland ik samen met onze lokale reisgids aan de rivier, om even te genieten van de heldere sterrenhemel, die mede verlicht wordt door de vele vuurvliegjes en de heerlijke geluiden van enkel de natuur.

250764_125438790869357_6612756_n

Nieuwe dag, nieuwe avonturen, wederom via een idyllische route door de bergen rijden we richting Pohkara, een heel relaxed plaatsje gelegen aan het schitterende Phewameer. Uhm, had ik jullie al gezegd hoe adembenemend de omgeving van Nepal is….. Vanuit Pohkara heb je namelijk zicht op de besneeuwde toppen van het Anapurna massief. Aangekomen in het hotel, kom ik dan ook tot de conclusie dat het uitzicht vanaf mijn balkon met geen pen te beschrijven is, wow, wat heeft de wereld ons toch zoveel moois te bieden! En hoewel ik best redelijk foto’s kan maken, om dit gevoel te ervaren zal je er zelf moeten gaan staan. Foto’s zijn mooi, maar de schoonheid kun je alleen in  de realiteit voelen! Pohkara is tegelijktijdig een heerlijk relax stadje en in de avond schuif ik samen met mijn gids aan bij een lokale familie. Lekker op de grond en gewoon met de handjes eten.. I love it!

227269_125439464202623_7207944_n

In Pohkara woon ik ook een dienst bij in een boeddhistische tempel. Ik had al een ongelofelijke connectie met de overtuiging, maar deze dienst voelde ik in iedere cel van mijn lichaam. De trommels en het gechant van de monniken binnen een schitterende tempel, kippenvel.

230821_125439437535959_3718538_n 250860_125439264202643_1441477_n

Vanuit Pohkara reizen wij door naar Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Kathmandu is 1 van de meest fascinerende hoofdsteden in de wereld. Het staat vol met paleizen, schitterende huisjes en pagodes. In Kathmandu bezoeken we als eerste de Swayambhunath stoepa, waarvan je ook een schitterend kijkje hebt over de Kathmanduvallei. Alleen is het wel een beetje opletten geblazen, want er lopen hier nogal wat brutale aapjes rond!

248636_125439560869280_3579107_n

In het centrum vinden we ook het huis van de levende Godin, een jong meisje van misschien 5 jaar oud. Het is dan ook niet toegestaan om hier foto’s van te maken. Verder geef ik toe, dat ik dit misschien wel een beetje een aparte verschijning vindt, maar het kind krijgt gelukkig wel onderwijs en er wonen ook enkele andere kinderen in haar huis.

250027_125439737535929_6998254_n

Tijdens mijn verblijf in Kathmandu, vindt er ook Shivaratri plaats, een festival ter ere van de godin Shiva. Hoewel er werd gewaarschuwd dat dit geheel op eigen risico is en misschien niet voor iedereen is weggelegd, was ik wel nieuwsgierig. In de avond vertrek ik dan ook naar het bedevaartsoord Pashupatinath samen met mijn reisleidster, lokale gids en 2 reisgenoten. En inderdaad, door de gigantische drukte, zijn er momenten geweest waarbij ik mij afvroeg of ik wel veilig thuis zou komen. Maar ondanks dat is het toch iets wat een enorme ervaring is, een avond vol drukte, overal pelgrims en saddhu’s, crematies aan de Bagmati rivier en overal rituelen. En om veilig thuis te komen, heb ik mij gewoon vastgeklampt aan mijn reisgids en niet losgelaten tot ik weer veilig buiten de drukte was. Achteraf gezien zijn dit geen dingen die ik had willen missen, hoe vaak ben je nu eenmaal in Nepal?248412_125439350869301_1138131_n

De volgende dag is het tijd voor een nieuw avontuur, met een klein vliegtuigje maak ik een vlucht over het waanzinnige Himalaya-gebergte en kan ik een blik werpen op de machtige Mount Everest. En eigenlijk kan ik hier maar 1 ding over zeggen…… Onbetaalbaar adembenemend.

250288_125439990869237_4548049_n

Vervolgens bezoek ik wederom Pashupatinath, maar dan bij daglicht, en ietsje minder druk.

Als laatste bezoeken we Bhaktapur, een UNESCO-stadje, en dat is niet zonder reden. Een fascinerende plek vol paleizen, tempels en pagode’s. Hier struinen we eventjes rond en we eindigen bij de Bodnath, 1 van de grootste stoepa’s ter wereld. De omgeving noemen ze vaak ook Little Tibet, omdat je hier veel Tibetaanse vluchtelingen vindt. En hiermee eindigt mijn verblijf in Nepal.

227992_125440184202551_1464810_n 247163_125440207535882_8287791_n

In de avond vlieg ik terug naar Delhi, om hier nog 1 nachtje te overnachten en vervolgens weer terug te vliegen richting huis….

Deze reis is niet de lichtste die ik heb gemaakt en vereist wel wat energie en inlevingsvermogen. India en Nepal is een schitterende reis die je kunt combineren, veel vergelijkingen, maar toch ook zo verschillend. Je zult vreselijke of vieze maar ook schitterende dingen zien, je zult hartbrekende momenten kennen, maar tegelijkertijd ook hartverwarmende. En ik geef toe, naar deze reis was ik echt gesloopt bij thuiskomt, niet alleen van de inspanning maar voornamelijk van de vele indrukken en avonturen die je iedere dag beleefd. Misschien is deze reis ook niet voor iedereen weggelegd, maar voor mij zeker de meest bijzondere reis die ik heb gemaakt. Dus ook wanneer je twijfelt, ga en het zal je ook zeker als persoon laten groeien. Go out there!